De Sloep

De sloep: De Bloys van Treslong

De Karel Doormangroep had tot mei 2019 nog een B2-Sloep uit 1946.
Gebouwd door de Rijkswerf in Den Helder met bouwnummer 639.
Door ons gekocht in 1999 van de Schiedamse Zeekadetten.
De loodsen hebben hier al vele avonturen en ook avond-uren mee beleeft.
Maar:
In 2017 hebben we de sloep kosteloos ingezet voor een groep leerlingen van het Corlaer College in Nijkerk.
Het doel van deze leerlingen: De sloep in een week tijd roeiend overvaren van Den Helder naar Nijkerk, dit om geld te verdienen door sponsoring voor stichting opkikker.
Dit doel is gelukt, er is 19.000 euro opgehaald voor dit goede doel. Maar: Onze sloep heeft de krachten van het water van het Markermeer en het IJsselmeer niet goed kunnen doorstaan.
Onze loodsen gingen de boot overvaren naar Den Helder, maar zijn daar nooit aangekomen. We hebben Den Oever gehaald. Daar is toen de roeitocht gestart.
Deze roeitocht is gelukkig geslaagd, maar onze sloep is er niet beter van geworden.  Er moet weer verder gegaan worden met groot onderhoud.
Er zijn al 4 jaar loodsen op onze groep die heel veel aan de boot gewerkt hebben, maar er nooit mee gevaren hebben.
We hebben besloten de sloep te gaan vervangen. Dit als jongerenproject in de gemeente Amersfoort. Samen op zoek naar een andere boot.
Hoe nu verder:

“Samen op zoek naar en andere boot” Deel 1:
Dit is de naam van het  projectplan van onze loodsengroep (30 jongeren van 16+) . Onze oude houten B2-sloep uit 1946 heeft zijn beste tijd gehad, vraagt te veel onderhoud. In overleg met het bestuur besluiten we in het najaar van 2018 om op zoek te gaan naar een nieuwe boot. Vanuit de loodsen wordt er een werkgroep opgesteld. Dit wordt een intensief maar ook leuk en leerzaam project. De werkgroep heeft  vanaf november 2018 bijna wekelijks overleg. Een Pakket van Eisen (PvE) wordt samengesteld, alle botensites op het internet worden afgespeurd. Een realistisch kostenplaatje wordt opgesteld.

Naast het geld dat we in de afgelopen jaren verdiend hebben met verschillende klussen kijkt de werkgroep ook naar mogelijke financiële bijdrage vanuit subsidies en fondsen. In januari 2019 doen we daarvoor een aanvraag bij @indebuurt033. Ons doel is om nog voor het komende vaarseizoen 2019 weer een sloep/ boot ter beschikking te hebben waar we samen op kunnen (leren) zeilen en nieuwe avonturen mee kunnen beleven. De werkgroep geeft regelmatig een terugkoppeling aan de loodsengroep en aan het bestuur. Dit maakt dat het hele proces, van zoeken naar en aankopen van een nieuwe boot, een gezamenlijk gedragen project is waar we allemaal veel van leren!

Afscheid nemen van de B2 Marine-sloep
Afscheid nemen van onze oude Marine-sloep doet ook een beetje pijn. De sloep is al sinds 1999 in ons bezit. We hebben deze toen overgenomen van het zeekadettenkorps uit Schiedam. Vele jaren hebben we veel plezier gehad van de sloep en hier mooie zeiltochten mee gemaakt. In de afgelopen jaren stond het nodige onderhoud echter niet meer in verhouding met het (zeil)plezier. Nu we afscheid nemen van de B2 sloep hopen we hier natuurlijk een mooie nieuwe bestemming voor te vinden. En, dit is ons ook gelukt. De B2 krijgt nog een vierde leven! Hij gaat naar het zeekadettenkorps van Lelystad en wordt geheel in oude staat teruggebracht. De Bataviawerf in Lelystad neemt de sloep over en gaat deze, in een leertraject voor jongeren die oude ambachten willen leren, terugbrengen in de staat waarop al nieuwe boot van de Rijkswerf kwam in 1946. We hebben afgesproken dat als de renovatie klaar is wij, loodsen, de zeekadetten lesgeven, leren zeilen met de B2. Dit voelt heel goed.

Sloep weg

Nieuwe boot
In de zoektocht naar de nieuwe boot hebben we ook enorme stappen gezet. We hebben ons oog laten vallen op een Drascombe Gig, een boot van Engelse makelij, met geweldige vaareigenschappen en  goed geschikt voor het zeilen met meerdere personen. Deze boot  konden we bezichtigen in Huizen en er was er een in Engeland te koop. De onderhandelingen met Engeland worden opgestart.

20190119_142632William Coy rigged 2

Voor zover  het eerste deel van ons verhaal van de aankoop van de Drascombe Gig. Binnenkort het vervolg.

“Samen op zoek naar en andere boot” Deel 2:

De boot in Engeland, de Drascombe Gig, kopen we na een zorgvuldig proces van overleg met diverse betrokkenen. Het ophalen van de Gig is een avontuur op zich.
We kopen eerst een nieuwe trailer via Brinks Watersport uit Nijkerk en halen hem in Groningen en laten deze keuren bij de RDW aldaar.

Op een woensdagavond om 23:30u vertrokken twee van onze loodsen samen met twee bestuursleden en een nieuwe (nu nog lege) trailer richting Engeland. Op naar Calais, inschepen op de shuttletrein onder Het Kanaal door naar Dover. De reis ging voorspoedig en links rijden met een rechtse auto is ook een kunst. De volgende ochtend in Engeland om kwart voor negen lokale tijd komen we aan bij de makelaar die de boot verkoopt. Ter plaatse wordt de trailer door ons aangepast en geschikt gemaakt voor de boot. Na ongeveer 4 uur sleutelen zijn alle steunen en rollers goed op maat gemaakt. De boot wordt geplaatst en goed vastgesjord voor de terugreis. Na het lokale middaguur zetten we de terugtocht in. Bij de douane hadden we mazzel. Op de vraag waar is de boot voor, was ons antwoord: “voor Scouting”. Prima, rijd u dan maar door. De reis gaat goed en bijna precies 24 uur na vertrek uit Amersfoort arriveren we om 23:35  bij ons clubhuis in Amersfoort. We worden warm onthaald door een delegatie loodsen die op dit late tijdstip langs de kant staat te juichen. We hebben weer een boot. Proost!

20190319_10013820190524_194243IMG-20190321-WA0028IMG-20190321-WA0026IMG-20190321-WA0016IMG-20190321-WA003120190524_193805

Binnenkort deel 3, wordt vervolgd.

Verleden:
In al die jaren die we de sloep hadden, heeft hij heerlijk gezeild en ook op de motor gevaren, dit met allerlei soorten motoren. Buitenboord, binnenboord en nu weer buitenboord, dit laatste blijkt vele malen wendbaarder en dus veiliger. De loodsen varen op groter water dan de zeeverkenners, hierbij is het IJsselmeer en de Waddenzee is geen onbekend gebied meer. Alles was aan boord, van GPS tot marifoon, en de loodsen kregen ook opleiding in navigeren en een aantal zijn gecertificeerd met marifonie en klein vaarbewijs.
Ook is de sloep 2 keer in Kroatië geweest. De loodsen hebben in beide keren een mooi plan geschreven. Hierbij drie foto’s van 2010.
Sloep8 Sloep9Sloep11
Maar; een houten boot geeft ook onderhoud en dat hebben we de afgelopen jaren geweten, want in maart 2014 ging de sloep op de wal. En toen begon het: Breeuwen, nagelen, spanten zetten, wrangen maken, wiggen zagen. Het lijken wel termen uit de Eerste Wereldoorlog! Toch klinkt het allemaal bekend voor onze loodsengroep. Want onze houten B2-sloep lag tot april 2016 al weer “heel even” in een Hooglanderveense loods. Maar ondertussen kregen ze in januari al weer een klein beetje uitzicht op het zomerkamp. In de winter zijn ze ontzettend druk geweest met het opmaken van de naden (tussen de houten planken en dan bovenfrezen). Nadat bijna al het freeswerk is gebeurd, konden ze daadwerkelijk beginnen met het maken van de boot.

Sloep1
In de weken erna zijn ze ook begonnen met het stomen van het hout en het maken van de spanten in de boot. Ja, u leest het weer goed, ze stomen het hout, zodat ze het kunnen buigen en in de boot kunnen drukken. Dit nagelen ze dan met koperen nagels om het vast te zetten. Maar na dit botenbouwpraatje is het ook wel leuk om te vertellen wat de ambities zijn als de boot vaart. Het zomerkamp is namelijk niet één weSloep2ek zoals de andere speltakken. Maar ze willen wel samen met de andere speltakken vertrekken en dan blijven ze 3 weken zeilen. Als de boot sterk genoeg is gaan ze zelfs proberen om de Waddenzee op te gaan. Dit zou wel weer ontzettend leuk zijn nadat de vorige keer 3 jaar geleden was.

Wel willen we nog ons bedankje uitspreken voor: ABC botenbouw, Frank Brouwer die ons ontzettend heeft geholpen met zijn kennis en kunde.
Sloep3Sloep4
Ook het Prins Bernard Cultuur fonds heeft ons geweldig financieel gesponsord, dit heeft gemaakt dat wij met de sloep aan de slag konden en wij weer bijna kunnen varen!

Sloep5pbcf

In 2016 is de sloep weer in de vaart genomen en werd weer wekelijks beter.

Sloep6Sloep7

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG-20160618-WA0014